伊斯兰教 什叶派
祈求安拉赐福先知穆罕默德和他的后裔

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اسامي دوازده امام در كتيبة سنگي مسجد « ناجیا اينگ» در چین

در اين زمينه از يادكرد از اسامي دوازده امام در كتيبة سنگي مسجد « ناجیا اينگ » در شهر «تونگ هاي» نيز مي توان ياد كرد. و سرانجام توضيحاتي دربارة غيبت، ظهور و عدل گستري دوازدهمين امام شيعيان، وجود مبارك حضرت ولّي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) كه در پايان نسبت نامه پيش گفته آمده است، شاهدي ديگر بر تشيع مسلمانان چين است.[1]

قطع ارتباط آن مناطق با مناطق شيعه نشين ايران و عراق سبب شده است كه شيعيان آن مناطق فقط نامي از تشيع بر خود داشته باشند و از لحاظ فقهي اعمال عبادي خود را به فقه اهل سنت (حنفي) انجام دهند.

 استاد در ادامه اشاراتي به فرزندان شمس الدين به نام هاي سيد نصير الدين و سيد حسين نموده اند و ذكر كرده اند که نخست پانزده نفر و از آن پس سي و يك تن از اين خاندان به مقامات و مناصب ارشد دولتي دست يافتند. و در همين دوران گروه هاي زيادي از مسلمانان فارس و آسياي ميانه به آن سامان كوچيدند و با افكندن رحل اقامت در آن هسته بزرگي از مسلمانان چيني را فراهم آوردند.

سيد اجل به سال 1279 ميلادي در گذشت وي زمان وفاتش مقام استانداري استان يون ناَن را داشت. مردم شهر «كون مينگ» در عزاي وي در خيابان ها عزاداري نمودند و شهر «كون مينگ» در التهاب عمومي بود پيام هاي تسليت از پادشاهان برمه و ويتنام فرستاده شد.

 «قوبيلاي قا آن» امپراطور  چين و نوادة چنگيزخان لقب «شاه سيان يانگ» را پس از فوت شمس الدين به او اعطاء كرد، مردم يون نن كاخ «جونگ اي» را به ياد او ساختند و مردم «چانگ ان»، بناي يادبودي سنگي به احترامش پديد آوردند. مزار او هم اكنون پانزده كيلومتري خارج شهر كونگ مينگ در مسير سّد اين شهر قرار دارد و مسلمانان تا امروز نيز، به زيارت اين مرقد مي شتابند.[2]

 



[1] هاديزاده، مجيد ، چين و ارتباطات ايراني – اسلامي،ص 263

[2] هاديزاده،مجيد ، چين و ارتباطات ايراني – اسلامي،ص 265



作者 阿斯卡尔 _ 王龙
关系我们表
姓名:
电子邮件 :
友情链接

版权所有伊斯兰教 什叶派